20.9.08

Ganske lydig?

Etter en perfekt opplading i går kveld hos Johanna (hundeprat, tullprat, kaker, godis og vin) våknet jeg kl 7 i dag tidlig med hamrende hjerte og tenkte; "Hvorfor i h...... har jeg meldt meg på lydighetskonkurranse i dag?!" Husker godt en tidlig vårdag på Dragvoll da Ellinor spurte tollergjengen om hva som var målene for sesongen. Da det ble min tur å svare var jeg litt eplekjekk og svarte at det var å starte i klasse 1 til høsten... Og i dag var det altså dagen, med skjelvende ben satte jeg kursen for Ler og Gauldal hundeklubbs bane. Med startnummer 2 slapp jeg heldigvis å vente så lenge, men fikk bange anelser da nabohunden var en stor schæfer. Ikke det at jeg har noe imot den rasen, men Troja har jo litt vonde minner knyttet til sorten, og full av fordommer som hun er, skjærer hun alle under en kam. Først var det tannvisning, og Troja viste seg fra sin mest elleville (og sjarmerende) side. Dommeren lo og sa at riktignok skulle hun sitte, men siden hun absolutt var tilgjengelig fikk vi 9. På fellesdekk ropte folk dekk så høyt at Troja skvatt ned hun også før jeg fikk tid til å si noe. Og der ble hun liggende musestille gitt, selv om schæferen ved siden av straks reiste seg igjen og begynte å vandre litt. Så der ble det 10 poeng:-) Etter at hund nr 1 gjorde resten av sine øvelser, var det vår tur i ringen igjen. Stavrende på fremdeles skjelvende bein presterer jeg deretter å tråkke på Trojas pote slik at hun hyler til akkurat når vi skal til å starte med lineføringa. Til vanlig er jo ikke hverken lineføring eller fri ved fot akkurat våre stjerneøvelser, og de var rett og slett dårlige i dag (verre enn vanlig!) Ved dekk fra holdt og stå under marsj syntes jeg det gikk veldig bra, men dommeren straffet oss litt hardt der ifølge publikum (Elisabeth og Elizabeth). Ved innkallingen nølte Troja litt, noe hun ellers aldri gjør:-) Husker faktisk ikke alle karakterene, men fikk 8,5 i helhetsinntrykk vet jeg. Ja, ja vi endte på 156,5 poeng, og det er jeg faktisk ganske fornøyd med. Jeg har gjort meg noen erfaringer, blant annet så sa jeg at jeg var klar da dommeren spurte, lenge før jeg hadde sjekket om Troja og jeg virkelig var klar for å starte øvelsene. Det var heller ikke så skummelt som jeg trodde, så neste gang håper jeg at Troja faktisk kjenner igjen den personen som går ved siden av henne og ikke tror jeg er alvorlig syk:-) Takk til Elisabeth for oppmuntrende ord før start, og super grattis til Elizabeth og Ashley som i dag gikk klasse 1 med 169,5 poeng!! Kjempeflink var dere, både hund og fører!
For oss gjelder det: keep on trying!

1 kommentar:

Ashley sa...

En kjempeflott debut, Marit! Du kan med rette være stolt av både hund og fører. /Elizabeth